söndag 27 november 2011

En 125cc tillkommer (långt tidigare)

Yamaha 125:or från tidigt 70-tal har alltid legat mig varmt om hjärtat. Det var kring dom som drömmarna kretsade i tonåren. Minns än idag hur mycket tid jag ägnade åt att studera broschyren på Yamaha 125 AS2J av årsmodell 1971, en drömhoj för en 16-åring. Mycket drömmande blev det och till slut så lyckades jag köpa en begagnad till sommaren 1973. Därefter följde många större hojar och många mils åkande, men den där 125:an fanns kvar långt bak i tankarna. Så när jag våren 1997 råkade se en annons på en sådan, som dessutom beskrevs hade gått endast 500 mil, så var jag inte sen att kasta mig iväg för en titt på den. Det verkade ju vara för bra för att vara sant, men det var sant! Yamahan var bara körd en sommar och var så klart i ett fantastiskt skick.



Dessa 125:or hade ett väldigt speciellt avgasljud, ett härligt pluttrande och bluddrande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar